ΣΧΟΛΙΚΟ
ΕΤΟΣ:
2015-2016

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ

Πρώτη συνάντηση
για τη νέα σχολική χρονιά!
Τετάρτη 12/9 στις 6 μ.μ.

09 Σεπτεμβρίου 2012

"Μεταξωτοί άνθρωποι..."

Το είχε πει σε μια συνέντευξή του ο αείμνηστος Νίκος Καρούζος: «Μεταξωτοί άνθρωποι». Μιλούσε για κάποιους χωρικούς που είχε συναντήσει στη Λέσβο. Αγράμματοι ήταν, αλλά σοφοί. Και, προπάντων, τρυφεροί με τους άλλους. Απαλοί, χωρίς γωνίες που κόβουν, χωρίς καχυποψία, δίχως έπαρση και επιθετική ειρωνεία που πληγώνει. Μεταξωτοί άνθρωποι ...;

Μου 'μεινε αυτός ο χαρακτηρισμός. Χαράχτηκε μέσα μου. Κι από ένα νέο κριτήριο λειτουργεί στις αξιολογήσεις μου για τους ανθρώπους: η συμπεριφορά και η στάση τους σε «ασήμαντα» πεδία της καθημερινότητας. Αυτά που συνήθως τα προσπερνάμε ή δεν τα παρατηρούμε, γιατί δεν μας απασχόλησαν ποτέ οι εκφάνσεις της «μεταξωτής συμπεριφοράς» ...; Βέβαια οι άνθρωποι δεν συγκροτούν ως χαρακτήρες ένα συμπαγές όλον, αλλά ένα αντιφατικό σύνθεμα, στο οποίο συνυπάρχουν «μεταξωτά» στοιχεία και ακάνθινες απολήξεις. Γι' αυτό και είναι κάπως παρακινδυνευμένα τα άμεσα και οριστικά συμπεράσματα για το «είναι» των ανθρώπων ...;

Παρ' όλα αυτά, προσωπικά, διακινδυνεύω την εξαγωγή συμπερασμάτων παρατηρώντας μικρές «ασήμαντες» κινήσεις στις παρέες, στον εργασιακό χώρο και στο «δάσος» του καθεμέρα, όταν συγχρωτίζομαι με αγνώστους. Και συνήθως δεν πέφτω έξω. Διότι τα γνωρίσματα αυτά αποκαλύπτουν πειστικά τον εσωτερικό κόσμο του άλλου. Τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό ...;

Φερ' ειπείν, «σκλαβώνομαι» από εκείνους που δεν ορμάνε να πιάσουν την καλύτερη θέση στο τραπέζι μιας ταβέρνας. Θεωρώ την κίνηση αυτή απότοκο καταγωγικής ευγένειας και γενναιοδωρίας, η οποία αδιαφορεί για το ιδιωφελές και συμφέρον. Αντίθετα, οι άνθρωποι που σπεύδουν φουριόζοι για μια καλή θέση καταχωρίζονται μέσα μου σαν αρπακτικά. Και -το 'χω παρατηρήσει- έτσι συμπεριφέρονται, σαν αρπακτικά, και σε άλλα ζωτικά και κρίσιμα πεδία... Κάποτε βρέθηκα σ' ένα τραπέζι, στο οποίο κυριαρχούσαν οι «επώνυμοι». Απέναντί μου καθόταν ένας πολύ γνωστός καλλιτέχνης, μεγάλο όνομα, ο οποίος ούτε φλυαρούσε ούτε ακκιζόταν όπως κάποιοι άλλοι στη συντροφιά. Όταν άρχισαν να καταφθάνουν τα πρώτα κοινά πιάτα, ήταν ο μόνος που δεν επέπεσε για να εξασφαλίσει τη μερίδα του, αλλά ρωτούσε τους διπλανούς του και μοίραζε πρώτα στους άλλους και μετά, ό,τι έμενε, κρατούσε για τον εαυτό του. «Μεταξωτός άνθρωπος», σκέφτηκα...

Η μεταξωτή συμπεριφορά δεν παραπέμπει απαραιτήτως -ή κυρίως- στο σαβουάρ βιβρ και στους «καλούς τρόπους» εν γένει. Τέμνεται σε κάποιες περιπτώσεις, αλλά δεν αποτελεί αποτύπωμα διδαχθείσης μεθόδου για το φέρεσθαι.

Εδώ, το «μετάξι» είναι αυτοφυές ή προϊόν δουλεμένου χαρακτήρα. Είναι ο τρόπος που ο άλλος βλέπει τους συνανθρώπους του. Είναι η θέαση του κόσμου χωρίς τα εγωιστικά γυαλιά του προσωπικού ωφελιμισμού. Είναι, ευρύτερα, η υποταγή του ατομικού συμφέροντος στη συλλογικότητα, χωρίς βέβαια η «μεταξωτή συμπεριφορά» να φτάνει σε σημείο υπονόμευσης προσωπικών δικαιωμάτων και δικαίων. Κανένας δεν έχει δικαίωμα να αδικεί τον εαυτό του... Όμως, προσέξτε μια λεπτή απόχρωση: ποτέ ένας «μεταξωτός άνθρωπος» δεν νιώθει κορόιδο, όταν άλλοι τον προσπερνούν -στη σειρά μιας καντίνας ή στην ιεραρχία- χρησιμοποιώντας αθέμιτα μέσα και μεθόδους.

Το «άφες αυτοίς» είναι ριζωμένο μέσα του. Αποτελεί μέρος του αξιακού του κώδικα. Ξέρει τι γίνεται στην «αγορά». Αλλά συνειδητά δεν συμμετέχει στο εξοντωτικό αυτό παιχνίδι. Απέχει χωρίς να κλαυθμηρίζει.

Γιατί, εκτός από μετάξι, τέτοιοι άνθρωποι διαθέτουν και ένα σκληρό κοίτασμα, που τους επιτρέπει να είναι ταυτόχρονα στωικοί και γρανιτένιοι. Ένας από αυτούς έγινε φίλος μου - και το κατάλαβα από την πρώτη στιγμή ότι θα συμβεί αυτό. Πρώτη μέρα στη μονάδα γύρισε από τη σκοπιά και μπήκε στη σειρά για φαγητό. Ήταν τρίτος από το τέλος. Τότε ακούστηκε ο μάγειρας να λέει ότι έμειναν μονάχα δύο μερίδες. Ο Κωστής

πλησίαζε, ήταν ένας από τους δύο τυχερούς. Αλλά μόλις άκουσε τον μάγειρα, έφυγε αθόρυβα παραχωρώντας τη θέση του στον επόμενο. Έτσι. Αθόρυβα, αυτοθυσιαστικά, γενναιόδωρα, χωρίς να το κάνει θέμα...

Οι «μεταξωτοί άνθρωποι», λοιπόν. Που μιλούν ελάχιστα για τον εαυτό τους. Που χαίρονται με τις επιτυχίες των άλλων. Που δεν σπεύδουν χαιρέκακα να «κάνουν πλάκα», δήθεν χαριεντιζόμενοι, με εξωτερικά γνωρίσματα που πονάνε τους άλλους... Εκείνοι, που δεν σπερμολογούν διακινώντας φήμες. Εκείνοι που υπερασπίζονται σθεναρά κάποιον απόντα όταν λοιδορείται σε μια παρέα, χωρίς να είναι φίλος τους, αλλά επειδή νιώθουν ότι αδικείται...

Οι μεταξωτοί άνθρωποι. Όσοι προσέχουν τι λες, και δεν είναι ωσεί παρόντες στην κουβέντα, με το μυαλό τους στο τι θα πουν οι ίδιοι για να εντυπωσιάσουν. Άνθρωποι με ανοιχτούς πόρους και πλατιά καρδιά... Υπεράνθρωποι; Όχι. Απλώς, μεταξωτοί... Φαίνονται από μακριά. Αρκεί να προσέξεις «μικρές», «ασήμαντες» κινήσεις στο φέρεσθαι των ανθρώπων...»

Να λοιπόν, χαρακτηρισμός για τα παιδιά μας. Να γίνουν οι « Μεταξωτοί Άνθρωποι» που θα κουβαλάνε μια κουλτούρα που θα τους δίνει τη δυνατότητα να χαρούν τη ζωή. Να ζούνε την κάθε μέρα τους σαν σημαντική, να χαίρονται και να εκτιμούν τα αγαθά που έχουν, να δίνουν ένα αξιοπρεπή αγώνα για να γίνονται διαρκώς καλύτεροι, να πιστεύουν δυνατά στον εαυτό τους και στις δυνατότητες τους και να υποστηρίζουν με πάθος τα πιστεύω τους, να πορεύονται με γνώση και σοφία ως προς την ενότητα (είμαστε όλοι ενωμένοι και συνδεδεμένοι) και να έχουν καλή σχέση με το χρόνο, να ζούνε στο εδώ και στο τώρα.

Για μας αυτό που είναι επίσης σημαντικό είναι να εκπαιδευτούν οι άνθρωποι στη χαρά, καθώς η χαρά διαμορφώνει ένα πλαίσιο ζωής όπου νόημα και σημασία έχουν απλά καθημερινά πράγματα, τα οποία μέχρι τώρα τα προσπερνούσαμε θαμπωμένοι από την ύλη, και επίσης να διαμορφώσουν οι άνθρωποι μία στάση ζωής όπου θα αναζητούν τη χαρά διαρκώς, καθώς αυτό το συναίσθημα έχουν βιώσει και δε θα ψάχνουν αφορμή για να μιζεριάζονται.

Είναι τόσα πολλά αυτά που βλέπουμε, ως προς τα που πάει το καινούριο  που αναδύεται και που φαντάζει δυσοίωνο και τρομερό για πολλούς, αλλά ωστόσο κουβαλάει  και αλλαγές απαραίτητες σε συμπεριφορές και αξίες,που μας κάνουν να είμαστε ακόμα πιο αποφασιστικοί για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης στο Σχολειό της Φύσης. Νιώθουμε μεγάλη ευθύνη απέναντι στη γενιά που τώρα διαμορφώνεται και αυτό μας κάνει ακόμα πιο δυνατούς να υποστηρίζουμε τα πιστεύω μας.Εμείς  έχουμε αποφασίσει για αυτό και είμαστε σίγουροι, ότι όλοι εσείς που συμμετέχετε στο γίγνεσθαι του σχολείου, το αντιλαμβάνεστε. Είμαστε συνοδοιπόροι σε μία κατεύθυνση συμμετοχής στη διαμόρφωση του καινούριου πολιτισμού, ουσιαστικά είμαστε οι δημιουργοί του καινούριου- δάσκαλοι, γονείς, κοινωνία και είμαστε γνώστες ότι ό,τι αξίζει σε έναν άνθρωπο είναι η παιδεία του και παιδεία είναι η  αντίληψη για το τι σημαίνει ζωή. Αυτή είναι η περιουσία του και αυτή είναι που θα του εξασφαλίσει μία ζωή άξια να τη ζήσει.

Με αυτή την επιστολή κλείσαμε την προηγούμενη χρονιά και με την ίδια ανοίγουμε αυτή, που μόλις ξεκίνησε με την ευχή να είμαστε όλοι καλά και να οπλιστούμε με το κουράγιο και την αισιοδοξία για να τα καταφέρουμε στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε, με τρόπο που δε θα μας προσβάλλει και με πλήρη συναίσθηση ότι διδάσκουμε τα παιδιά μας, το πως θα διαχειριστούν τη δική τους ζωή.

Την Τετάρτη 12/9 και ώρα 6μ.μ θα γίνει η εναρκτήρια συνάντηση με όλους εσάς τους γονείς και είναι πολύ σημαντικό να παρευρεθείτε όλοι, για να ακούσετε το τι συμβαίνει και το τι πρόκειται να συμβεί στο σχολειό μας. Μαζί μας θα  έχουμε τη χαρά και την τιμή να είναι και ο κ. Σωτηράκος Ιωάννης από την Αθήνα, με τον οποίο ξεκινάει μία συνεργασία με την ΜΚΟ «Α2Κ», που είναι μία οργάνωση για την καινούρια γενιά, για όσους δηλαδή γεννήθηκαν μετά το 2000μ.χ. και είναι αυτοί που θα δημιουργήσουν τον καινούριο πολιτισμό.Ουσιαστικά θα παρουσιάσουμε μια εκπαιδευτική φιλοσοφία, που θα συνάδει με τις καταστάσεις που διαμορφώνονται. Θα παρακαλούσαμε σε αυτή την πρώτη συνάντηση να μην έχουμε τα παιδιά μας μαζί μας για να μπορούν όλοι να παρακολουθήσουν απερίσπαστοι. Σας περιμένουμε όλους.      

        

Με εκτίμηση // Βέτα Γεωργιάδου

 
 

sitemap

2o χλμ Τριλόφου - Επανωμής
Τ.Θ. 1827, 57500 Επανωμή
Τ.: 23920 64370
F.: 23920 64909
Κ.: 6973 744967
sxoleiotisfysis@gmail.com

Join us on

 

 
© 2012 ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ | design by: VISSARION | developed by: VP