ΣΧΟΛΙΚΟ
ΕΤΟΣ:
2015-2016

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ

ΕΥΧΕΣ ΚΑΙ ΣΚΕΨΕΙΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ

03 Σεπτεμβρίου 2013
03.jpg 02.jpg 01.jpg  

Αγαπητοί γονείς

αυτές τις μέρες ξαναδιαβάζω  έναν  παιδαγωγό το Σουχομλίνσκι, του οποίου ο ανθρωπιστικός χαρακτήρας της φιλοσοφίας του με παρακίνησε πολλά χρόνια πριν να τον μελετήσω. Ήθελα να συνδέσω με  τα όσα λέει στο «Σχολείο της χαράς», με τα όσα βίωσα με τα παιδιά το καλοκαίρι μέσα στο δάσος, καθώς και το σχολείο  του μεγάλου αυτού δασκάλου ήταν μέσα στη φύση.

Πίστευε  λοιπόν ο Σουχομλίνσκι ότι πριν το παιδί διαβάσει συλλαβιστά την πρώτη του λέξη, πρέπει πρώτα να γνωρίσει το «βιβλίο της φύσης», γιατί μέσα στη φύση γεννιέται  η πιο καθαρή σκέψη, μέσα στη φύση  ο άνθρωπος σκέφτεται παραστατικά με χρώματα και ήχους. Η  παρασταστική σκέψη είναι ένα σημαντικό και απαραίτητο στάδιο στην ανάπτυξη της νοημοσύνης.»

Στην εποχή μας τα παιδά μεγαλωμένα μέσα σε αστικά περιβάλλοντα και με λίγες εμπειρίες αληθινής φύσης, έχουνε εικόνα των πραγμάτων μέσα από τα ηλεκτρονικά μέσα (τηλεόραση, κομπιούτερ κ.α). Ζουν μια εικονική πραγματικότητα, που όσο και αληθινή να φαίνεται με τη νέα τεχνολογία (3D εικόνες) με τίποτε δεν μπορεί να υποκαταστήσει την  αυθεντική εμπειρία, γιατί σε αυτή συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις και οι πληροφορίες έρχονται από πολλά κανάλια, από όλες τις αισθήσεις (ακοή, όραση, όσφρηση, αφή, γεύση). Αυτή  η εμπειρία περιέχει συναίσθημα.

Ο Σουχομλίνσκι προειδοποιούσε ότι αν το παιδί είναι απομονωμένο από τη φύση, αν αφομοιώνει το λόγο χωρίς συσχετισμό με τις εποπτικές εικόνες, τα νευρικά του κύτταρα θα κουραστούν γρήγορα. Κι έτσι προκύπτουν κάποια αρνητικά στοιχεία στη διανοητική εργασία του παιδιού, όπως η απροσεξία, η ανικανότητα να συγκεντρωθεί να δουλέψει αυτοτελώς, η αδυναμία στη λύση των  ασκήσεων. Άρα η απομάκρυνση από τη φύση δεν έχει μόνο επιπτώσεις στην ψυχοσύνθεση του παιδιού, αλλά και στη μαθησιακή του πορεία.

«Όταν λέμε ότι το  παιδί σκέφτεται, λέει ο δάσκαλος αυτός,.... σημαίνει ότι συγκεκριμένη ομάδα των νευρώνων του φλοιού του εγκεφάλου αφομοιώνει διάφορες εικόνες (αντικείμενα, φαινόμενα, γλώσσα) του περιβάλλοντος και μέσα από λεπτότατα νευρικά κύτταρα δίνονται σήματα. Οι νευρώνες επεξεργάζονται αυτή την πληροφορία, την τοποθετούν στο σύστημα, στην ομάδα, την παραβάλλουν, τη συγκρίνουν και η καινούρια πληροφορία έρχεται και επανέρχεται  και  ξανααφομοιώνεται και ξαναεπεξεργάζεται. Για να ανταποκριθεί στις νέες εικόνες και στην επεξεργασία της πληροφορίας, η νευρική ενέργεια των νευρώνων σε πολύ μικρά χρονικά διαστήματα στιγμιαίως μεταβάλλεται. Αυτή η εκπληκτικά γρήγορη κίνηση της νευρικής ενέργειας των νευρώνων είναι το φαινόμενο που ονομάζουμε σκέψη».
(Σουχομλίνσκι: το σχολείο της χαράς- ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ)

Όλα αυτά τα είδα λοιπόν τα είδα εγώ να συμβαίνουν πολύ πιο έντονα από τη διαδικασία που γίνεται στο σχολείο, στις μέρες που έζησα με τα παιδιά στο δάσος και αυτό που μου έκανε τρομερή εντύπωση, ότι τα παιδιά προχωρούσανε πολύ γρήγορα σε όλα τα θέματα.

Πολύ γρήγορα απελευθερώθηκε η κίνηση (σκαρφάλωναν, έτρεχαν, ανεβοκατέβαιναν με ευκολία τα μονοπάτια), απελευθερώθηκε ο λόγος τους, απελευθερώθηκε η φαντασία τους. Ανέλαβαν την ευθύνη του εαυτού τους και ανέπτυξαν ικανότητες που δεν πίστευαν ότι είχαν. Πήραν  γεύση από το μπορώ να τα καταφέρω.  «...Είμαι στην κορυφή του δέντρου και προσπαθώ να ανεβώ πιο ψηλά..» «..τα κατάφερα να φτάσω στο δέντρο.. άρα μπορώ». Ξαφνικά  στο λεξιλόγιο τους προστέθηκε  η λέξη ελευθερία. «έμαθα να είμαι ελεύθερη..» «έμαθα να μη χρειάζομαι το μπαμπά μου..». Λες και οι λέξεις, όχι οι καθημερινές αλλά αυτές που έχουν να κάνουν με αξίες υπάρχουν παρακαταθήκη στα μικρά παιδιά, μέσα στα κύτταρα τους (κυτταρική μνήμη) και μόλις δοθεί το ερέθισμα,αναδύονται από μόνες τους.

«Τα πήγες στην πιο έντιμη δασκάλα, που είναι η φύση», μου είπε  σήμερα ο δικός μου δάσκαλος Κώστας Ζουρουφίδης από την Κοζάνη και εγώ τώρα πια, μετά από όλα αυτά πως να ξαναγυρίσω τα παιδιά σε μία τάξη με τέσσερις τοίχους (όσο ωραία και να είναι);

Μάλλον θα κάνουμε αίθουσα τα χωράφια, με οροφή  τον ουρανό και θα μείνουμε εκεί να κυνηγάμε τις νεράιδες στη συνοικία του «Ν» (νεράιδα ή νους) ή να παρατηρούμε τα σύννεφα στον ουρανό με τα παιδιά να προσπαθούν να περιγράψουν αυτό που βλέπουν και νιώθουν: «....ο ουρανός είναι λυπημένος....ο ουρανός είναι ήρεμος.... ο ουρανός είναι σκεπτικός...», «...Ο ουρανός είναι χαϊδευτικός...». 

Κάτω από τη σκέπη αυτού του χαϊδευτικού ουρανού θα ξεκινήσουμε τη χρονιά μας, έχοντας τη βαθιά πεποίθηση ότι θα είναι και προστατευτικός.

ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Με αγάπη Βέτα

 
 

sitemap

2o χλμ Τριλόφου - Επανωμής
Τ.Θ. 1827, 57500 Επανωμή
Τ.: 23920 64370
F.: 23920 64909
Κ.: 6973 744967
sxoleiotisfysis@gmail.com

Join us on

 

 
© 2012 ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ | design by: VISSARION | developed by: VP